کربلا؛ کانون عشق و دلدادگی

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: کربلا نه تنها صحنه‌ای جاودانه از نبرد حق و باطل را به تصویر کشید، بلکه کانون عاشقان دلباخته‌ای بود که جان خود را در راه معشوق فدا کردند و نامشان را در تاریخ جاودانه ساختند.

کربلا؛ کانون عشق و دلدادگی

حبیب بن مظاهر؛ پیرِ عشق و دلدادگی

حبیب بن مظاهر، صحابی باوفای پیامبر (ص) و از یاران صدیق امام علی (ع)، با وجود کهولت سن، عشق به امام حسین (ع) او را به کربلا کشاند. حبیب، نه تنها یک جنگجوی دلاور، بلکه یک عارف عاشق بود که با تمام وجود به امام خود عشق می‌ورزید.

حبیب، نماد عشق خالص و بی‌ریای یک پیرِ عاشق به امام زمان خود است. حبیب نه در زبان بلکه در عمل ثابت کرد که عشق پاک سن و سال نمی‌شناسد و هرگز نباید از عشق ورزیدن به حقیقت دست کشید و رضایت خداوند را بر همه چیز ترجیح داد.

زهیر بن قین؛ از عثمانی تا حسینی

زهیر بن قین، یکی از شخصیت‌های برجسته کوفه، در ابتدا از هواداران عثمان بود. اما دیدار با امام حسین (ع) مسیر زندگیش را تغییر داد. زهیر، با رها کردن تمام تعلقات دنیوی، به یاران امام پیوست و در راه ایشان به شهادت رسید.

زهیر، نمادی جاویدان از تحول و دگرگونی است که نشان داد هرگز برای تغییر دیر نیست و می‌توان با یک تصمیم شجاعانه، مسیر زندگی را به سوی سعادت تغییر داد. به اعتقاد بسیاری از صاحب‌نظران، زهیر، الگوی یک انسان آزاده است که حاضر شد برای رسیدن به حقیقت، از تمام چیزهایی که برایش عزیز بود، دست بکشد و در حقیقت راضی به رضای پروردگار بود.

کربلا؛ کانون عشق و دلدادگی

دیگر جلوه‌های عشق و دلدادگی در کربلا

علاوه بر حبیب و زهیر، دیگر یاران امام حسین (ع) نیز با فداکاری‌های خود، جلوه‌های بی‌نظیری از عشق و دلدادگی را به نمایش گذاشتند. علی‌اکبر (ع)، قاسم بن الحسن (ع)، عباس بن علی (ع) و دیگر شهدای کربلا، با جانفشانی‌های خود، به جهانیان نشان دادند که عشق به خدا و اهل بیت (ع)، بالاتر از هر چیز دیگری است.

کربلا؛ دانشگاه عشق و عرفان

واقعه کربلا، نه تنها یک میدان جنگ، بلکه یک دانشگاه بزرگ عشق و عرفان است. در این دانشگاه، درس‌های فداکاری، ایثار، شجاعت و دلدادگی تدریس می‌شود. کربلا، الهام‌بخش تمام کسانی است که می‌خواهند با عشق و ایمان و تکیه بر رضایت پروردگار زندگی شرافتمندانه‌ای داشته باشند.

امام حسین (ع) در کربلا نمادی از تسلیم و رضایت به اراده الهی را به نمایش گذاشت. او که با سپاهی اندک در مقابل لشکری عظیم قرار گرفته بود، در تمام مراحل نبرد و مصیبت، نه تنها از مسیر حق منحرف نشد، بلکه با صبر و استقامت، رضایت خود را از قضا و قدر الهی اعلام کرد.

این فرزند رسول الله (ص) با علم به شهادت و فجایعی که در انتظار او و یارانش بود، با قلبی آرام و مطمئن به استقبال مرگ رفت و اینگونه، درس تسلیم و رضا را در عالی‌ترین شکل ممکن به جهانیان آموخت.

علاوه بر این، امام حسین (ع) در لحظات پایانی عمر خود نیز با زمزمه عباراتی همچون «رضاً بقضائک، تسلیماً لأمرک» (راضی به قضای تو هستم و تسلیم امر تو)، اوج بندگی و تسلیم خود را به نمایش گذاشت.

این عبارات نشان می‌دهند که امام حسین (ع) نه تنها در ظاهر، بلکه در عمق جان، راضی به رضای پروردگار بود و تمام سختی‌ها و مصیبت‌ها را به عنوان امتحان الهی پذیرفت. این نوع نگرش، الگویی بی‌نظیر برای تمام کسانی است که در زندگی با مشکلات و چالش‌ها روبرو می‌شوند و می‌خواهند با صبر و استقامت، رضایت خداوند را جلب کنند.

کربلا؛ کانون عشق و دلدادگی

محرم امسال با یادآوری مصائب فلسطین رنگ و بوی دیگری دارد

حجت‌الاسلام والمسلمین وحید شهوندی، استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: امسال محرم با حمله رژیم اشغالگر صهیونیستی حال و هوای دیگری دارد و توفیق داریم که برای سید و سالار شهیدان عزاداری کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه علامه شیخ جعفر شوشتری در کتاب خصایص الحسینیه ۳۰۰ ویژگی عرفانی از زندگی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را ذکر می‌کند، ادامه داد: علامه شوشتری در این کتاب آورده است که امام حسین (ع) در لحظات آخر عمر در گودال قتلگاه بیان کردند که «خدایا من راضی به رضای تو و تسلیم امر تو هستم». در حقیقت این جملات، تجلی اوج رضایت از خداوند متعال است.

حجت الاسلام شهوندی با اشاره به بدن قطعه قطعه حضرت علی اکبر (ع) گلوی بریده حضرت علی اصغر (ع) دست‌های بریده حضرت عباس (ع) و مصیبت‌ها و بلاهایی که بر سر امام حسین (ع) آمد، افزود: هیچکس همچون امام حسین (ع) نمی‌تواند در اوج مشکلات ابراز رضایت کند.

استاد حوزه و دانشگاه با استناد به روایتی از پیامبر اسلام (ص)، بر لزوم رضایت از صمیم قلب در مقابل خداوند تاکید کرد و گفت: این رضایت از خداوند در روز نیاز و تنگدستی قیامت، پاداش الهی را نصیب انسان می‌کند.

شهوندی با یادآوری اطلاع امام حسین (ع) از شهادت خود و اسارت خاندانش پیش از حرکت به کربلا، این امر را نشانه رضایت ایشان به تقدیر الهی دانست و افزود: سیدالشهدا (ع) با اینکه می‌دانست چه اتفاقی برای خودش، خانواده و اصحابش خواهد افتاد، به تقدیر الهی راضی بود.

حجت الاسلام شهوندی، کسب مقام رضا را نیازمند ممارست و شرکت در کلاس‌های اعتقادی و اخلاقی دانست و توجه به نتایج رضایت و سرانجام نارضایتی را در این مسیر، بسیار مؤثر خواند و تصریح کرد: آرامش جسمی و روانی مهم‌ترین ثمره رضایت است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم مجله فارسی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =