جزئیات برنامههای آموزشمحور شهرداری تهران در مواجهه با شرایط بحرانی
به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی امیری، مدیرکل آموزشهای شهروندی شهرداری تهران با اشاره به اقدامات این اداره کل در راستای ارتقای آگاهی و تابآوری شهروندان در شرایط بحرانی اخیر اظهار کرد: با توجه به جنگ ۱۲ روزه، اداره کل آموزش های شهروندی بنا بر رسالت ذاتی خود، وظیفه آگاهیبخشی و آمادهسازی شهروندان برای مواجهه با بحرانها را در دستور کار قرار داد. بخش مهمی از این اقدامات با هدف افزایش تابآوری عمومی در شرایط جنگی، با تکیه بر تجربههای موجود در بحرانهای طبیعی همچون سیل و زلزله انجام گرفت، چرا که بخش بزرگی از نسل امروز تجربه مستقیمی از دوران دفاع مقدس ندارد.
امیری با اشاره به تشکیل جلسات هماهنگی با مدیران آموزشهای شهروندی مناطق ۲۲ گانه گفت: در نخستین گام، نشستهایی با مدیران آموزش مناطق برگزار شد تا با بررسی ظرفیتهای موجود در سطح شهر، بتوانیم برنامههایی کاربردی برای شهروندان ارائه دهیم. از آنجا که شرایط بسیار خاص و همراه با نگرانیهای عمومی بود، امکان آموزشهای حضوری بهصورت چهرهبهچهره بسیار محدود بود. بنابراین تمرکز ما بر تولید محتوای آموزشی در فضای مجازی قرار گرفت.
راهاندازی استودیو شهرآموز با حضور متخصصان
وی افزود: با راهاندازی یک استودیوی اختصاصی، تولید و انتشار کلیپهای آموزشی را با حضور متخصصانی از حوزههای گوناگون مانند پلیس انتظامی، سازمان هلال احمر، آتشنشانی و روانشناسان آغاز کردیم. محتواهای تولید شده، مخاطبانی از جمله خانوادهها، کودکان و نوجوانان را هدف قرار داده است.
همچنین پوسترهای آموزشی، اینفوگرافیها و راهنماهای جامع نیز توسط اداره کل آموزش شهروندی طراحی و توزیع شده است.
به گفته امیری، همکاریهای موثری با اداره کل سلامت، سازمان مدیریت بحران و آموزش و پرورش نیز برای تولید محتوای تخصصی و هماهنگیهای اجرایی صورت گرفته است.
همکاری با آموزش و پرورش و آمادهسازی مدارس
امیری در ادامه تصریح کرد: در هماهنگی با آموزش و پرورش تهران، مدارس خاصی برای استفاده در شرایط بحرانی شناسایی شد تا در صورت نیاز به عنوان پایگاههای خدماتی بهکار گرفته شوند. همچنین در ۹ نقطه از شهر تهران، قرارگاههایی با عنوان قرارگاه ایران راهاندازی شد که بهصورت پردیسهای فرهنگی-اجتماعی به ارائه خدمات فرهنگی، اجتماعی و آموزش شهروندی به آسیبدیدگان پرداختند. در این قرارگاهها، غرفههای ویژه کودک و نوجوان نیز فعال شد تا به خانوادههای درگیر کمک شود.
توجه ویژه به سلامت روان نوجوانان
به گفته امیری، اداره کل آموزش شهروندی با تمرکز بر سلامت روان نوجوانان، ارتباط تلفنی مستقیم با شهرداران مدارس و دبیران کانونهای نوجوانان برقرار کرده و در موارد نیاز، مشاوره روانشناسی را با همکاری اداره کل سلامت ارائه کرده است.
پویشها، مسابقات فرهنگی و نشریات
مدیرکل آموزشهای شهروندی به برنامههای فرهنگی و مسابقات اشاره کرد و گفت: یکی از فعالیتهای مهم ما، راهاندازی پویش رجزخوانی نوجوانان با مشارکت کانونهای نوجوانان مناطق است. در این پویش، نوجوانان کلیپهایی از رجزخوانی خود ضبط و ارسال میکنند و پس از داوری، از برگزیدگان تقدیر میشود. همچنین مسابقه نقاشی با موضوع “من کشورم را دوست دارم” در منطقه ۱۳ و مسابقهای با محوریت رجزخوانی در منطقه ۱۴ برگزار شده است.
وی افزود: در همکاری با معاونت اجتماعی مترو، پیامهای آموزشی در ایستگاههای مترو نصب شده و اتاقهای مادر و کودک سیار برای استفاده در بحرانهای احتمالی پیشبینی شده است. مدارس دارای پناهگاه نیز شناسایی شدهاند تا در شرایط اضطراری بهکار گرفته شوند.
انتشار نشریات و تولید محتوا ویژه اربعین
امیری با اشاره به تولید دو ویژهنامه آموزشی گفت: نشریه ایران قوی و نشریه ملت امام حسین (ع) با محوریت هویت ملی، محرم، ایثار، شهادت و صنعت هستهای منتشر شد و در پایگاهها و مساجد توزیع گردید. همچنین دو کتابچه آموزشی برای کودکان و والدینی که قصد حضور در پیادهروی اربعین دارند، در دست تهیه است که در مرزهای خروجی کشور و موکبهای مستقر توزیع خواهد شد.
طرح «نشان جاودان» و بزرگداشت شهدای دانشآموز
امیری خاطرنشان کرد: در سال گذشته طرح «نشان جاودان» با نصب نمادهایی از شهدایی که مدارس به نام آنها مزین بود، اجرا شد. امسال نیز شناسایی شهدای دانشآموز انجام شده تا در مدارس محل تحصیل این عزیزان، المانهایی از یاد و نام آنها نصب شود.
وی در پایان تاکید کرد: با توجه به تجربه جنگ تحمیلی جدید، ما باید آمادگیهای خود را برای مواجهه با شرایط مشابه افزایش دهیم. ذخیره اقلام آموزشی برای مواقع اضطراری نیز از جمله اقداماتی است که در دستور کار قرار دارد تا در صورت نیاز، بهسرعت بین دانشآموزان توزیع شود.
نظرات کاربران