راز صادرات میلیونی خودروهای برقی چینی

به گزارش اکوایران، بسیاری از مردم وقتی نام بی‌وای‌دی (BYD) را می‌شنوند به خودروهای برقی و باتری‌ها فکر می‌کنند. اما بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای برقی چین به آرامی وارد حوزه جدیدی شده است: کشتیرانی!

تحویل خودرو از خودروساز به دست خریدار، یکی از اصلی‌ترین حلقه‌های تجارت خودرو به شمار می‌آید. چینی‌ها با ابتکاری نوآورانه و فناورانه قدم در مسیری تازه گذاشته‌اند؛ آن‌ها ناوگان اختصاصی کشتی‌های حمل خودرو را راه‌اندازی کرده‌اند. این اقدام می‌تواند لجستیک جهانی را بازتعریف کند و به صنعت خودروهای برقی چین برتری عظیمی ببخشد.

چرا BYD از خودروی برقی به کشتی رسید؟

خودروسازان در جهان به صورت سنتی برای صادرات خودروهای خود به شرکت‌های کشتیرانی جهانی وابستگی دارند. اما در سال‌های اخیر، تقاضای جهانی برای خودروهای برقی افزایش پیدا کرده و تنگناهایی را برای لجستیک دریایی به وجود آورده است.

از طرف دیگر، تعداد کشتی‌های حمل خودرو بسیار محدود است. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهند که تنها حدود ۸۰۰ کشتی در سرتاسر جهان وجود دارد که بسیاری از آن‌ها از سال‌ها قبل رزرو (ثبت نوبت) شده‌اند.

علاوه بر همه این‌ها، هزینه‌های حمل‌ونقل افزایش یافته و حاشیه سود خودروسازان را تحت تاثیر منفی قرار داده است. همه این موارد دست به دست هم داده‌اند و چینی‌ها را وارد مسیر تازه‌ای کرده‌اند: ساخت ناوگان مختص خود!

کنترل بر زنجیره تامینِ خود بدون تاخیر در انتظار فضای کشتیرانی، کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل در بلندمدت و قابلیت اطمینان برای پشتیبانی از گسترش تهاجمی به اروپا، آمریکای لاتین و آسیا از جمله مزایای برخورداری از ناوگان کشتیرانی است.

به همین دلایل، خودروساز چینی BYD در این زمینه ورود کرده؛ البته اقدام چین در این زمینه با نوآوری‌ها و فناوری‌های پیشرفته‌ای هم همراه بوده است.

اهمیت استراتژیک

کشتی‌های بی‌وای‌دی (BYD) به صورت منظم به اروپا، مکزیک، برزیل و ترکیه صادرات خودروهای برقی را انجام می‌دهند. برای مثال، فقط یک محموله به مکزیک شامل ۳ هزار و ۵۰۰ خودروی برقی بوده است. این اقدامی بزرگ به شمار می‌آید.

این شرکت توانسته با همین ترفند، صادرات خودروهای خود را سه برابر کند. در واقع یکی از برگ‌های برنده این شرکت در رقابت با شرکت‌های خودروساز بزرگ مثل تسلا، فولکس‌واگن و تویوتا در بازارهای بین‌المللی، همین برخورداری از ناوگان کشتیرانی بوده است.

در نهایت، این اقدام از ارزش ژئوپلیتیکی هم برخوردار است. به عبارت دیگر، چین با سرمایه‌گذاری در کشتیرانی، وابستگی به غول‌های کشتیرانی خارجی (اغلب اروپای و ژاپنی) را کاهش داده است.

اثرات مثبت اقتصادی

آنچه در ظاهر دیده می‌شود، هزینه برای ساخت کشتی است، اما در واقعیت، چین یک سرمایه‌گذاری بلندمدت و اثربخش داشته که اکنون از آن بهره می‌برد. یک کشتی بی‌وای‌دی (BYD) در هر سفر خود میلیون‌ها دلار در مقایسه با اجاره شرکت‌های حمل‌ونقل شخص ثالث صرفه‌جویی می‌کند.

به‌علاوه، این اقدام (تولید و ساخت کشتی) به رشد صادرات خودروهای برقی چین کمک کرده است. چین در سال ۲۰۲۴ بیش از ۵ میلیون خودرو صادر کرده و بی‌وای‌دی (BYD) جزو پیشگامان آن بوده است. این ناوگان کشتیرانی به نوعی افزایش صادرات را تضمین می‌کند. به این ترتیب می‌توان اثرات مثبت اقتصادی این اقدام را به خوبی مشاهده کرد.

انقلابی که بی‌وای‌دی در اقیانوس‌ها به پا کرده، فقط به لحاظ لجستیک دریایی اهمیت ندارد، بلکه شامل موارد فناورانه قابل تاملی هم می‌شود.

در ویدیوی بالا توضیح داده شده که کشتی‌های تولیدی شرکت بی‌وای‌دی (BYD) از چه قابلیت‌هایی به لحاظ فناوری برخوردار است و چطور توانسته تحولی بزرگ همانند خودروهای برقی‌اش به وجود آورد. از فناوری‌های پاک و سبز گرفته تا فناوری افزایش ظرفیت، همگی جزو پیشرفت‌های کشتی‌های شرکت بی‌وای‌دی است که اهمیت بالایی دارد. ناگفته نماند که این کشتی‌ها اصطلاحا RO-RO هستند و به طور ویژه برای حمل خودرو طراحی شده‌اند.

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم مجله فارسی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 16 =