تبلیغ ۴ میلیاردی که ضد اثر شد؛ سریالی بسازید آمار ازدواج را بالا ببرد!
خبرگزاری مهر -گروه هنر-عطیه مؤذن؛ «هفت روز سیما» عنوان یک بسته خبری-تحلیلی است که در پایان هر هفته به بازخوانی متن و حاشیه اتفاقات خبری صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی میپردازد. همچنین در این بسته، نیمنگاهی هم به شایعات و اخبار غیررسمی داریم و در تلاش هستیم در کوتاهترین زمان ممکن از مهمترین اخبار هفته در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی باخبر شوید.
امروز پنجشنبه ۹ مرداد میتوانید با شماره ۲۰۷ بسته خبری «هفت روز سیما» همراه شوید.
چهره هفته؛ حسن فتحی
حسن فتحی کارگردان مطرح سریالهای تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی کارهای ماندگار و خاطره انگیزی را در این ۲ مدیوم ساخته است. از سریالهای مناسبتی که هر یک میراثی برای تلویزیون شده است تا قصههای ملودرامی که در ذهنها ماندهاند.
او به تازگی گفتگویی داشته که در آن به ماجراها و حواشی برخی از سریالهای خود در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی مثل «میوه ممنوعه»، «مدار صفر درجه»، «شهرزاد» و «ازازیل» پرداخته است.
فتحی در این گفتگو که با کیوان کثیریان انجام شد درباره حواشی «میوه ممنوعه» بیان کرد که ابتدا قصه این سریال را کامل برای معاون سیمای وقت تعریف کرده و او استقبال کرده و گفته خیلی خوب است. تولید سریال هم با نوعی فشار کار و به صورت فشرده پیش رفته به گونهای که سریال تولید میشد و چند روز بعد همان قسمتها پخش می شده است.
وی در ادامه به تصمیم مدیران برای تعطیلی سریال در قسمتهای ابتدایی اشاره و عنوان کرد که «یک روز دیدم مهدی فرجی مدیر وقت شبکه دو بی سر و صدا به پشت صحنه آمده است و گفت از مدیر سازمان تا مدیران شبکهها همه مخالف پروژه هستند. او خیلی ناراحت بود چون میدید چطور شبانه روزی کار میکنیم. گفت ممکن است بگویند کار را قطع کنید. گفتم پیشنهاد از طرف شما بود که کاری برای ماه رمضان بسازیم، من که پیشنهادی نداده بودم. آن روزها استقبال وسیع مردم و حمایت فوق العاده رسانهها ما را نجات داد و رسید به جایی که اگر هم (مدیران) میخواستند نمیتوانستند جلوی کار را بگیرند. حدود ۵ تا ۶ قسمت از کار پخش شده بود که این اتفاق افتاد.»
فتحی در ادامه این گفتگو به سریال «ازازیل» آخرین اثر خود در شبکه نمایش خانگی هم اشاره و اعلام کرد که برای کمپین تبلیغاتی این سریال ۴ میلیارد هزینه شده است. کمپینی که فتحی آن را اشتباه فاحشی خواند که علی رغم این هزینه علیه خود سریال عمل کرده است.
نکته هفته؛ باتجربهها آنتن را پر میکنند؟
معاون استانهای صداوسیما این هفته مصاحبهای با خبرگزاری مهر داشت که ضمن اشاره به سریالهای تولیدی این معاونت در استانهای مختلف درباره تأثیر تولید و پخش این آثار برای استانهای مربوطه گفت. علیرضا کیخا در بخشی از این گفتگو به افزایش ۳۰ درصدی گردشگری سیستان و بلوچستان با آخرین فصل از سریال «نون.خ» اشاره کرد که به ظرفیتهای این استان پرداخته بود.
سریال «نون.خ» به کارگردانی سعید آقاخانی ساخته شده است و او بعد از تولید سریالهای مختلف طنز و آپارتمانی و … و تجربهای که به دست آورده است این مجموعه را کارگردانی کرده است که فصلهای مختلف این سریال هم علی رغم برخی نقاط ضعف توانست مخاطبش را جذب کند. با این حال نمیتوان تصور کرد که همه سریالهای استانی بتوانند چنین ظرفیتی را ایجاد کنند مگر اینکه تیم و عوامل حرفهای پشت آن باشند. «پایتخت» و «نون.خ» تنها سریالهای چند فصلی تلویزیون هستند که مخاطب همچنان دوست دارد با قصهای جذاب فصلهای بعدی آنها را ببینند و تنها سریالهایی هم هستند که خارج از فضای تهران ساخته میشوند و قصههایشان را به لوکیشنهای دیگری خارج از پایتخت بردهاند. اما ترکیبی از مؤلفههای مختلف از کارگردان و نویسنده تا بازیگر و قصه غنی این توفیق را برایشان به همراه داشته است.
این روزها حتی سریالهای روتین تلویزیون هم گاهی از کارگردانانی بهره بردهاند که بار اول است نامشان شنیده میشود و گویی آنتن تلویزیون بیشتر فضایی برای آزمون و خطای آنها شده است. کارگردانانی که سریالهایشان از شبکههای سراسری پخش میشود اما حتی بعد از پخش هم خیلیها حتی نام سریالها را نشنیدهاند و جذب دیدنشان نشدهاند. تلویزیون میتواند کارهای سبکتر را به کارگردانان جوان و بی تجربه تر بسپارد و برای آثار روتین و شبانه تلویزیون کارگردانان کارکشته تری بیاورد تا صرفاً آنتن پر نکرده باشد. به این ترتیب هم سریالها دیده میشوند، هم تأثیرگذاری دارند و هم مثل «نون.خ» روی تصمیم مردم برای سفر یا بخشی از زندگیشان تأثیرگذار هستند. به ویژه وقتی یک نماینده مجلس میگوید فیلمی مثل «پیر پسر» باعث طلاق شده است هرچند غیرقابل باور است که یک فیلم باعث رواج طلاق شود! اما این انتظار از صداوسیما هم میتواند باشد که با ساخت سریالهای جذاب و تأثیرگذار آمار ازدواجهای بدون طلاق را بالا ببرد.
نقد هفته؛ «تاسیان» نقد شد؟
سریال «تاسیان» ساخته تینا پاکروان بعد از حواشی فراوان در قسمتهای اول که مرتبط با تصویر این سریال نسبت به ساواک بود در سکوت عرضه شد و تقریباً تا قسمت پایانی دیگر نتوانست بحث یا جنجال جدیدی بیافریند.
این سریال نگاهی یک سویه به مقطعی از تاریخ قبل از انقلاب داشت و در کنار دیگر سریالهایی که آنها هم از یک بعد و یک جانبه این مقطع تاریخی را بررسی کردهاند دارای ضعفهای فراوان بود. با این حال شاید قرار گرفتن سریال در ۲ قطبی علاقهمندان و مخالفان آن باعث شد کمتر به ضعفهای تکنیکی و هنری پرداخته شود و صرفاً مسائل محتوایی سریال برجسته شود.
تینا پاکروان جزو کارگردانانی است که با ۲ سریال «خاتون» و «تاسیان» توانسته خود را در معرض بحث و تیترهای رسانهای قرار دهد و آثارش محل کنش و واکنشها و موضع گیری های مختلف شود. اما شاید به لحاظ هنری خیلیها سریال اخیر او را یک گام عقب تر از «خاتون» دانستند که وسط نقدهای محتوایی به سریال، کمتر در این باره بحث شد.
مقایسه هفته؛ جناب خان یا افتو
رامبد جوان در برنامه «کارناوال» خود از عروسک جدیدی به نام «افتو» رونمایی کرده است که شاید هنوز به زمان نیاز دارد تا مخاطب با او ارتباط بگیرد. واکنشهای مخاطب به این عروسک و گاه نقدها به او در مقایسه با جناب خان که سالها در «خندوانه» با هم همکاری داشتند تا آنجا بوده است که رامبد در این باره توضیحاتی داده است.
او درباره مقایسه میان «جنابخان» و «اَفتو» با اشاره به این قیاس از طرف مخاطبان عنوان کرد: بعضی از مخاطبان ما «افتو» را با «جناب خان» مقایسه میکنند که قیاسی طبیعی است. در ذهنشان رأی میدهند که کدام یک بهتر است یا کدام باید انتخاب شود اما باید گفت اولاً «جنابخان» متعلق به تلویزیون است و در تلویزیون هم دارد کارش را به همراه محمد بحرانی جلو میبرد. فرمول اجرایی و فرمول حضور و فرمول دراماتیک و حتی شوخیسازیهای این ۲ عروسک باهم فرق میکند.
باید دید این عروسک در ادامه میتواند مخاطبان را با خود همراه کند یا ممکن است رامبد جوان بعد از مدتی ایده حضور این عروسک را کنار بگذارد.
نظرات کاربران