تاسوعا نماد بصیرت و ولایتمداری در طول تاریخ است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن قانع صبح شنبه در جلسه عزاداری دفتر نماینده ولی فقیه در استان فارس، با بیان اینکه امان‌نامه‌ها در روز تاسوعا رد شد، گفت: این روز نماد بصیرت ولایتمداران در طول تاریخ است. از تاسوعای سال ۶۱ هجری تا تاسوعای سال ۱۳۴۲، سال ۱۳۵۷ و تا امروز، خط مستقیم مقابله با دسیسه‌های شیطانی و صلح تحمیلی ادامه دارد.

وی با یادآوری تقارن تاسوعای سال ۱۳۵۷ با ۱۹ آذر، ادامه داد: در آن سال، امام خمینی (ره) در پاریس به شهید عراقی دستور داد تا برنامه عزاداری خیابانی و تظاهرات مردمی را سازماندهی کند. این برنامه‌ریزی منجر به راهپیمایی عظیمی در سراسر کشور به نام حضرت عباس (ع) شد و مقدمه‌ای برای ۲۰ آذر و عاشورای باشکوه گردید.

حجت الاسلام قانع با اشاره به سخنرانی فرستاده آمریکایی در آن زمان، در کتاب خاطراتش، افزود: هایزر در کتاب خود اذعان می‌کند که گروه‌ها و شبکه‌هایی هستند که بزرگ‌ترین جنگ‌های روانی را علیه ما به راه می‌اندازند، اما ما نمی‌دانیم این‌ها چه کسانی هستند. این اشاره‌ای است به ظرفیت و سرمایه بزرگ حیات مذهبی که امام راحل (ره) به درستی آن را در خدمت اهداف عالیه انقلاب درآوردند.

مسیر دستیابی به مراتب بالای ایمان از مسیر جهاد است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان فارس با بیان اینکه انسان در مسیر دستیابی به مراتب بالای ایمان بایستی خود را در مسیر جهاد قرار دهد، گفت: قرار گرفتن در مسیر جهاد، شاخص رسیدن به مراتب بالای کمال است. به تعبیر دیگر، اوج ایمان و تحقق مراتب ایمان در انسان، حرکت در مسیر جهاد و مجاهدت فی سبیل الله بوده که به تعبیر مقام معظم رهبری، قله جهاد هم شهادت است.

وی با اشاره به آیه شریفه سوره احزاب، گفت: نتیجه‌ای که خدای متعال از جنگ احزاب می‌گیرد، این است که اوج نقطه ایمان، حرکت در مسیر مجاهدت است.

حجت الاسلام قانع در ادامه به شرایط و مقدمات دستیابی به مراتب بالای ایمان اشاره کرد و افزود: شرط اول این است که شما در مسیر جهاد خودتان را قرار داده باشید، شرط دوم این است که این جهاد در رکاب امام باشد و شرط سوم، موفقیت و سربلندی در آزمون‌های الهی است.

وی با استناد به روایتی از امیرالمومنین علی (ع)، افزود: کسانی که به مقام صدق نائل می‌شوند، به تعبیر امیرالمومنین (ع) در رکاب امام قرار می‌گیرند و محافظ امامت، گوش به فرمان و زمینه‌ساز فرامین امام در جامعه قرار می‌گیرند.

حجت الاسلام قانع با اشاره به آیاتی از سوره آل عمران و توبه، تصریح کرد: امتحان الهی در مسیر دستیابی به مقام صدق و جهاد فی سبیل الله، یک سنت اصیل الهی است.

جنگ احد و کربلا، صحنه‌های آزمون الهی برای ارزیابی ایمان انسان‌ها در طول تاریخ

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان فارس در ادامه سخنرانی خود با اشاره به مصداقی قرآنی در جنگ عبرت‌آموز احد، گفت: در جنگ احد، یک نافرمانی و ترک جهاد از سوی بعضی از اصحاب رسول خدا (ص) اتفاق افتاد. در آیه ۱۵۲ سوره آل عمران، خداوند می‌فرماید: «وَلَقَدْ صَدَقَکُمُ اللَّهُ وَعْدَهُ إِذْ تَحُسُّونَهُمْ بِإِذْنِهِ حَتَّیٰ إِذَا فَشِلْتُمْ وَتَنَازَعْتُمْ فِی الْأَمْرِ وَعَصَیْتُمْ مِنْ بَعْدِ مَا أَرَاکُمْ مَا تُحِبُّونَ ۚ مِنْکُمْ مَنْ یُرِیدُ الدُّنْیَا وَمِنْکُمْ مَنْ یُرِیدُ الْآخِرَهَ ۚ ثُمَّ صَرَفَکُمْ عَنْهُمْ لِیَبْتَلِیَکُمْ ۖ وَلَقَدْ عَفَا عَنْکُمْ ۗ وَاللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ» خداوند به شما وعده پیروزی داده بود تا زمانی که شما روحیه مجاهدت را از دست ندهید. اگر شاخص جهاد در انسان افول کند، از مسیر ولایت و امامت منحرف می‌شود.

وی ادامه داد: کسانی که گردنه احد را به بهانه جمع‌آوری غنایم رها کردند، از امر رسول خدا (ص) سرپیچی کردند. خداوند از آن وعده پیروزی‌ای که به شما داده بود، منصرف شد تا اینکه شما را آزمایش و ابتلاء کند و رشد جهادی را در شما ایجاد کند.

حجت الاسلام قانع با اشاره به شب بعد از جنگ احد، افزود: در آن شب، اصحاب رسول گرامی اسلام (ص) به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول، کسانی بودند که در حمایت از پیامبر اسلام (ص) و در فرمان‌برداری از فرامین او پای کار جهاد ایستاده بودند و اگر در روز جنگ هم دچار خطا و لغزش شدند، توبه کردند و برگشتند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان فارس افزود: اما گروه دوم ترس بر جانشان افتاده بود و نتوانستند در آزمون‌های جهاد، از نفس، جان، مال و آبروی خود عبور کنند و با امام جامعه وحدت وجودی پیدا نکردند.

حجت الاسلام قانع با اشاره به آیه معروف «قُلْ لَوْ کُنْتُمْ فِی بُیُوتِکُمْ لَبَرَزَ الَّذِینَ کُتِبَ عَلَیْهِمُ الْقَتْلُ إِلَیٰ مَضَاجِعِهِمْ ۖ وَلِیَبْتَلِیَ اللَّهُ مَا فِی صُدُورِکُمْ وَلِیُمَحِّصَ مَا فِی قُلُوبِکُمْ ۚ وَاللَّهُ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ»، گفت: مرگ یک امر قطعی و قضای الهی است. شما حتی اگر در خانه‌هایتان هم باشید، مرگ به سراغ شما می‌آید و راه فراری نیست. مهم این است که چگونه بمیریم و در چه مسیر و با چه نیتی این جان را تقدیم صاحب امر کنیم.

وی این گفتمان و سنت اصیل الهی را در فرمایشات حضرت سیدالشهدا (ع) در صحرای کربلا مورد اشاره قرار داد و افزود: وقتی جمعی از جنیان به محضر مبارک حضرت مشرف شدند و گفتند ما شیعیان و یاران تو هستیم، فقط به ما امر کن تا همه لشکریان کفر را از بین ببریم، پاسخ امام (ع) این بود: «وَاللَّه لَا أَفْعَلُ هَذَا، وَلَکِنِّی أَمْضِی حَتَّی یَقْضِیَ اللَّهُ مَا هُوَ قَاضٍ» به خدا سوگند، من این کار را نمی‌کنم، بلکه می‌روم تا خدا آنچه را که می‌خواهد، انجام دهد.

حادثه کربلا بزرگ‌ترین محور آزمون الهی است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان فارس ادامه داد: حضرت سیدالشهدا (ع) فرمود اگر من در جای خودم بایستم و کاری را از پیش نبرم و آن قصد و نیتی که در شروع این حرکت حماسی داشتم، که اصلاح دین جدّم پیامبر (ص) و اصلاح امت رسول‌الله (ص) و امر به معروف و نهی از منکر بود را دنبال نکنم، خداوند متعال با چه ابتلاء و امتحانی این خلق منحرف را مورد آزمون الهی قرار می‌دهد؟

حجت الاسلام قانع با بیان اینکه حضرت سیدالشهدا (ع) و حادثه کربلا بزرگ‌ترین محور آزمون الهی برای انسان‌های مؤمن و مجاهد است، گفت: صحنه کربلا یک صحنه تاریخی و تمدنی برای ارزیابی ایمان‌های انسان‌ها در طول تاریخ است. محور آزمون الهی، حضرت سیدالشهدا (ع) است که همه اصحاب و یاران و نزدیکان حضرت سیدالشهدا (ع) از آن آزمون‌ها سربلند بیرون آمدند این یک نکته درس‌آموز است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان فارس در پایان با اشاره به روز تاسوعا و حضرت ابوالفضل العباس (ع)، تصریح کرد: تعابیری که در توصیفات حضرت عباس (ع) از زبان مبارک اهل بیت عصمت و طهارت (ع) وارد شده، مورد تاکید است. امام سجاد (ع) درباره ایشان فرمودند: «رَحِمَ اللَّهُ الْعَبَّاسَ فَلَقَدْ آثَرَ وَ أَبْلَی وَ فَدَی أَخَاهُ بِنَفْسِهِ حَتَّی قُطِعَتْ یَدَاهُ» خدا رحمت کند عباس را که ایثار کرد و امتحان داد و جان خود را فدای برادرش کرد تا اینکه دستانش قطع شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم مجله فارسی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + یازده =