دستاورد مهم ایران درنشست وزرای علوم شانگهای؛محکومیت حمله به دانشگاه‌ها

افشین سفاهن، رئیس مرکز حقوقی، لوایح و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در گفتگو با خبرنگار مهر، به تشریح دستاوردهای سفر هیئت وزارت علوم به بلاروس و حضور در همایش وزرای آموزش و علوم کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای پرداخت.

وی با اشاره به سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و هیئت همراه به بلاروس گفت: برای شرکت در همایش وزرای آموزش و علوم کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به همراه وزیر علوم سفری به کشور بلاروس داشتیم و طی دو روز در جلسات، همایش‌ها و پنل‌های مختلف حضور یافتیم.

سفاهن افزود: در این نشست‌ها دیدگاه‌های مختلفی از سوی کشورهای عضو مطرح شد. محور اصلی سخنان هیئت ایرانی، تجاوز صورت‌گرفته به دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور و همچنین شهادت دانشمندان ایرانی بود. در این راستا، وزیر علوم تصاویری از این حوادث ارائه کرد و با طرح موضوع، روشنگری‌های لازم در جمع شرکت‌کنندگان انجام شد.

رئیس مرکز حقوقی، لوایح و امور مجلس وزارت علوم با اشاره به دیگر محورهای این نشست اظهار کرد: موضوعات مرتبط با فناوری‌های نوین، هوش مصنوعی، تشکیل کارگروه‌های مشترک و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشورهای عضو نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

وی با بیان اینکه نمایندگانی از کشورهای روسیه، چین، ترکمنستان، قزاقستان و بلاروس در این همایش حضور داشتند، گفت: در حاشیه این برنامه، بازدیدی از مراکز علمی و آموزشی بلاروس انجام شد. در این بازدید، با اقدامات این کشور در حوزه فناوری و مهارت‌آموزی دانش‌آموزان آشنا شدیم؛ برنامه‌هایی که از مقاطع ابتدایی آغاز می‌شود و با هدف آماده‌سازی دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه‌ها دنبال می‌شود.

سفاهن ادامه داد: ظرفیت‌ها و توانمندی‌های علمی و آموزشی جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست‌ها تشریح شد و طرفین بر تداوم تعاملات و رفت‌وآمدهای علمی و دانشگاهی تأکید کردند.

وی همچنین به برگزاری نشست روسای دانشگاه‌های عضو اشاره کرد و گفت: در این چارچوب، دانشگاه شهید بهشتی به عنوان دانشگاه منتخب ایران در جلسات مشترک روسای دانشگاه‌های عضو حضور یافت. در پایان این نشست‌ها نیز گفت‌وگوهای دوجانبه و چندجانبه انجام شد و یک یادداشت تفاهم به امضا رسید.

رئیس مرکز حقوقی، لوایح و امور مجلس وزارت علوم خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین نتایج این همایش، گنجاندن بندی در بیانیه پایانی برای محکومیت حمله به مراکز علمی و دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران بود که با حمایت اعضا به تصویب رسید.

به گزارش مهر، دهمین نشست وزیران آموزش و علوم کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، روز سه‌شنبه شانزدهم ژوئن با میزبانی بلاروس در شهر مینسک آغاز به کار کرد. این اجلاس که با هدف توسعه همکاری‌های چندجانبه علمی، فناوری و آموزشی در منطقه برگزار می‌شود، میزبان هیئت‌های عالی‌رتبه از کشورهای عضو است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم مجله فارسی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =